Асфалтобетон
Развитието на пътната инфраструктура, предполага определени изисквания към пътните настилки, начина на полагане и грижите.
Рецептата на асфалтобетона се състои в определени пропорции смес на дребнозърнест
добавъчен материал , едрозърнест добавъчен материал , минерално брашно, битум и
добавки .
Ние като лаборатория играем важна роля в определяне качеството на асфалтовите
смеси, чрез провеждане на изпитвания за определяне и потвърждаване на
експлоатационните им показатели свързани със съществените им характеристики за
общи и емперични спецификации :
-
Входящ контрол на съставните материалите за асфалтобетон
-
Осъществяване на контрол по време на производството на асфалтовите смеси
-
Контрол при полагането ( вземане на проби от обекта за контрол на експлоатационните показатели на асфалтовите смеси, измерване на температурата на асфалтовата смес при полагане);
-
Контрол на асфалтовите пластове(установяване степента на уплътняване и дебелината на положените пластове)
Видове изпитвания за АСФАЛТОБЕТОН
Асфалтови смеси
Съдържание на разтворимо свързващо вещество
Разпределение на размера на частиците (зърнометричен състав)
Максимална плътност
Обемна плътност
Съдържание на въздушни пори
Степен на уплътняване
Изпитване по Maршал (стабилитет; протичане)
Сцепление с битум (степен на запазване на битумното покритие)
Температура на асфалтова смес
Якост при индиректен опън на асфалтови пробни тела
Чувствителност на асфалтови пробни тела към вода
Коефициент на якост при натоварване при индиректен опън
Положени и уплътнени асфалтови пластове
-
Дебелина на асфалтовите пластове
-
Степен на уплътняване/обемна плътност на асфалтови пробни тела
Битум
В строителството, освен цимент, пясък и трошен камък, широко се използва и битумът. Има добри стойности за водоустойчивост и проникване в насипни строителни материали, включително проникване в строителни смеси. Приложението му е пътно и частно строителство.
Под битум се разбира плътна и вискозна субстанция, която по консистенция наподобява смола. Този материал, в допълнение към асфалт и асфалтобетонна смес, е намерил приложение като хидроизолационен слой, например между бетонния под (фундамент) и първия ред тухлени стени.
Всеки вид и клас битум определя специфичната му област на приложение. Защо е важно да следим дали битума отговаря на декларираните му х-ки, защото, например, битумът, използван за производството на покривен филц (покривен материал), е труден за използване за пътно строителство - асфалтът може бързо да се напука на студа, а в жегата може да омекне и да се измести, огъвайки пътната настилка, събаряйки вълни върху неговата повърхност.
При определяне на вида или сорта битум се вземат предвид следните характеристики.
-
Плътността или специфичното тегло на битума
-
Точката на топене на битума зависи от марката.
Видове изпитвания за БИТУМ
-
Пенетрация при 25°С
-
Температура на омекване по метод “пръстен-топче“
-
Еластично възстановяване при 25°С
Инертни материали
Материали добавъчни
Скални материали за пътни настилки, основи и бетон
Пясък за пътни настилки, асфалтови смеси и бетон
Фини пълнители (минерално брашно)
Скалния материал който най- често изпитваме е добит от естествени скални материали, чрез открит способ, в кариери. Дълбочинните магмени скали се добиват чрез взривяване, а полутвърдите и меките скални материали се добиват чрез рязане. Добития материал се използва широко строителството, поддръжката на пътищата, като допринася за ефективността, издръжливостта и безопасността на пътната инфраструктура, като добавъчен материал за бетонни, асфалтови смеси за насипен материал в изкопи за пътни настилки. Сертифицирания скален материал има необходимост от ежеседмични, месечни и ежегодни изпитвания които контролират декларираните характеристики и подържат необходимата сертификация.
Видове изпитвания за ИНЕРТНИ МАТЕРИАЛИ
-
Зърнометричен състав
-
Фина фракция преминаваща през 0,063 mm сито
-
Индекс на плоски зърна
-
Коефициент на формата
-
Съдържание на:
-
изцяло натрошени зърна,
-
натрошени зърна,
-
изцяло заоблени зърна
-
-
Стойност на пясъчен еквивалент
-
Стойност на метиленово синьо
-
Плътност в свободно насипно състояние
-
Съдържание на вода
-
Плътност на зърната:
-
специфична плътност на зърната,
-
обемна плътност на зърната в сухо състояние,
-
обемна плътност на зърната във водонаситено-повърхностно сухо състояние,
-
специфична плътност на предварително изсушените зърна,
-
обемна плътност на зърната водонаситени до постоянна маса
-
-
Абсорбция на вода
-
Устойчивост в разтвор на Mg2SO4
-
Съдържание на хумус
-
Дробимост под статичен товар
Почви строителни
Почвата се използва като строителен материал в различни строителни проекти и служи като основа на всички строителни конструкции и съоръжения. Поради това строителните инженери трябва да проучат свойствата на почвата, като нейния произход, зърнометричен състав, водни свойства, компресионни свойства , якост на срязване и носеща способност. Почвите са класифицират спрямо тези характеристики и проектите обикновено имат определени изисквания към почвите спрямо съответните нужди на строежа.
Нашата важна роля идва точно в контрола на тези почви, дали използваните почви отговарят на съответния проект, годни ли са за насипи, за пътни основи, дали достигнали необходимото уплътнение, съгласно техническата спецификация.
Видове изпитвания за ПОЧВИ СТРОИТЕЛНИ
-
Съдържание на вода
-
Зърнометричен състав
-
Граници на протичане
-
Граница на пластичност
-
Индекс на пластичност
-
Калифорнийски показател на носимоспособност
-
Стандартна плътност по проктор
-
Плътност на място по метода „Пясъчно заместване“. Степен на уплътнение
-
Еластичен модул при натоварване с кръгла плоча
-
Деформационен модул при натоварване с кръгла плоча
-
Отношение на деформационни модули Е2:Е1 при натоварване с кръгла плоча
Бетон
В днешния свят бетонът присъства навсякъде от монолитните отговорни конструкции до дизайнерски елементи от бита.
Бетона е смес от цимент, вода и добавъчни материали. Циментът е свързващото вещество. Добавъчните материали са агрегати, които остават непроменени, но осигуряват обем и ограничават свиването. Те са фини (пясък) и едри (чакъл, баластра и др.). Съществуват и така наречените добавки, които имат специални функции – ускоряват втвърдяването и зреенето, забавят втърдяването и зреенето (характерни за заводски приготвяните готови бетонни смеси), намаляват водата, въвличат въздух в бетона и т. н.
За целите на строителството е важно да се контролира слягането на бетонна смес по време на полагането и достигнатата якост на натиск на втвърдения бетон на 7 -мия ден и на 28 -ми ден.
Има различни разновидности бетон, една от тях с доста важно значение в днешния съвременен свят е пръсканя (торкрет) бетон. Той прилича по състав на обикновенния, но има специфики при неговото производство и полагане. Торкрет бетона намира приложение при изграждане на тунели, укрепване на изкопи, укрепване на скали, защитни покрития и др. От голямо значение при изграждане на тунели и защитни покрития е да се следи торкрета каква якост набира през определени времеви интервали, обикновено 6 минута, 10 минута и 30 минута. Тази информация е необходима, за да не се спира за продължително време работата в тунелите и да се осигури здравето на хората.
Видове изпитвания за БЕТОН
Втвърден бетон
-
Якост на натиск
-
Изпитване за мразоустойчивост
-
Плътност
Бетонни смеси
-
Слягане
-
Плътност
Торкрет бетон
-
Якост на натиск на млад торкрет бетон (6 минута)
-
Якост на натиск на млад торкрет бетон (10 минута)
-
Съдържание на фибри (кг/м3)
-
Якост на натиск на млад торкрет бетон (30 минута)
Инжекционни разтвори
за елементи за предварително напрягане
Инжекционните разтвори се използват при инжекционните анкери за укрепване на изкопи, тунели и други съоръжения. При тях е важно да се следи достигната якост на натиск обикновено на 1 ви и 7ми ден. Работата ни е отговорна и от получените резултати зависи в не малка степен безопасните условия на труд във високо рискови работни среди, като изкопи и тунели.
Видове изпитвания за ИНЖЕКЦИОННИ РАЗТВОРИ ЗА ЕЛЕМЕНТИ ЗА ПРЕДВАРИТЕЛНО НАПРЯГАНЕ
-
Якост на натиск 1-ви ден
-
Якост на натиск 7-ми ден
Хидравлично свързани смеси
Така наречената Циментова стабилизация се използва за строителство и поддържане на пътища, летища и други натоварени от трафик площи.
На циментостабилизираната смес се контролират следните показатели:
-
водно съдържание
-
якост на натиск на цилиндрични пробни тела - по три броя за 7-ия ден и 28-ия ден, като пробата се взема всеки ден;
-
мразоустойчивост съгласно „Методика за определяне на показателя за мразоустойчивост на циментовостабилизирани смеси в лабораторни условия
На пласта от циментова стабилизация се контролират следните показатели:
-
обемна плътност на скелета - в две точки на един напречен профил, като разстоянието между отделните профили е не повече от 150 m или в две точки на един напречен профил всеки ден.
-
водно съдържание – не по-малко от един път на ден. При отклонение с повече от ±10 %се корегират количествата на направната вода в работната рецепта;
-
равност, дебелина, широчина, напречен наклон на пласта и коти на нивелетата
Видове изпитвания за ХИДРАВЛИЧНО СВЪРЗАНИ СМЕСИ
-
Якост на натиск
Инжекционни анкери
Анкерите са съоръжения, които предават приложените им опънни сили от укрепващата конструкция в дълбочина на земната основа. В отделни случаи се прилагат и самостоятелно, като добре работят с пръскан стоманобетон..
Приети са различни класификации на анкерите - класически и инжекционни, според начина на изпълнение, въжени и прътови - според вида на носещата армировка, активни и пасивни - според начина на работа, и временни и постоянни - според експлоатационния им срок. За укрепване на изкопи в градска среда най-приложими са инжекционните анкери, при които метални пръти или въжета се закотвят в дълбочина в инжектирана със свързващ разтвор зона, наречена "корен", а другият край, чрез анкерен блок, наречен "глава", се захваща към укрепващата конструкция.
В проекта се залагат честотата и броя за изпитване на анкерите.
Видове изпитвания за ИНЖЕКЦИОННИ АНКЕРИ
-
Носеща способност на анкери:
-
преместване/удължение при зададена опънна сила
Хидроизолации
Хидроизолационните работи на пътните мостове представляват около 2% от общата стойност на съоръжението, което представлява една относително малка част спрямо другите елементи на конструкцията. Последствията обаче, при лош избор на вида на хидроизолацията, при употреба на неподходящи материали, при допуснати дефекти при изпълнението и други могат да бъдат тежки за състоянието на съоръжението. Хидроизолацията на мостове трябва да възпрепятства проникването на вода към конструкцията. Поставя се непосредствено под пътната настилка. Материалите, използвани за хидроизолация на бетонните мостови настилки, са предимно три вида:
-
лят асфалт,
-
течни каучукови състави и
-
битумополимерни мушами.
Основно изискване за осигуряване на дълготрайността на хидроизолационната система е да бъде спазена стриктно технологията за полагане, трябва да бъде осигурена много добра адхезия към повърхностите, в частност към бетоновата, за да не се компрометира изолацията при деформации в мостовата конструкция.
При изпълнението на мостовата хидроизолация трябва да се спазват следните изисквания:
-
бетонът служещ за основа на хидроизолацията трябва да е изпълнен наймалко 14 дни по-рано и да е с минимална якост 20 Мра.
-
основата трябва да бъде чиста, здрава и равна, за да не се допуска деформиране или скъсване на материала при наличие на големи неравности и трябва да бъде почистена от прах и органични замърсители;
-
изпълнение по време на валежи е забранено; XIV-31
-
температурата на околната среда трябва да е по-висока от 0°С, а температурата на основата по-висока от +2°С.
-
хидроизолацията трябва да бъде покрита или със защитен пласт или с пласт от настилката на пътя във възможно най-кратък срок;
-
за по-добра адхезия на хидроизолацията с повърхностите, които подлежат на защита задължително те трябва да бъдат грундирани. Така допълнително се премахват фините прахови частици, които биха нарушили адхезията.
Видове изпитвания за ХИДРОИЗОЛАЦИИ
-
Адхезия към бетоновата основа при натоварване на опън